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01/08/2009

AF 447 : les insuffisances de la certification

En résumé, les responsables de la certification de l’A 330 (DGAC) puis du suivi de la navigabilité (DGAC jusqu’en 2003 puis EASA) ont oublié le paragraphe CS25.1309 (c) qui impose une alarme spécifique pour le blocage des sondes Pitot et se contentent d’exigences réglementaires qui datent de 1947 (!) et dont Airbus se satisfait. L’EASA en a fait le constat en 2007 mais rien n’a changé !

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C16.jpg

L'EASA, qui doit se manifester (enfin...) dans quelques jours, va t'elle avoir le courage d'imposer de nouvelles normes pour la certification des sondes Pitot ?

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Constat décembre 2005 (FAA/EASA)

 

 Pitot Probe Ice Protection.

Compliance to the TSO qualification standard for electrically heated pitot probes (TSO-C16) is not sufficient by itself. TSO C16, Air-speed tubes (electrically heated), requires compliance to the performance specifications of SAE Aerospace Standard AS393. SAE AS393A includes a test to demonstrate deicing and anti-icing capability, but only temperature and airspeed are specified.

Recent cloud characterization research has indicated that approximately 40 percent of icing condition events consist of liquid water drops and ice crystals (mixed-phase icing conditions). The icecrystal environment may be more critical than liquid water for thermal systems since more energy is required to evaporate the ice crystals.

 

 

02:35 Écrit par HMC | Commentaires (0)

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